Wyzwanie Zika ad

November 1st, 2018

Do niedawna uważano, że ZIKV wywołuje jedynie łagodną chorobę, co w większości przypadków nadal występuje. Obecnie głównym problemem jest coraz więcej dowodów na to, że zakażenie wirusem Zika powoduje ciężkie powikłania neurologiczne3-5 – zespół Guillain-Barré u zakażonych pacjentów i małogłowie u nienarodzonych dzieci – w połączeniu z bardzo szybkim rozprzestrzenianiem się wirusa. Uzyskanie lepszego zrozumienia spektrum klinicznego i związanych z nim chorób, rozwój diagnostyki i środków zaradczych, takich jak szczepionki i kontrola wektorowa, były głównymi zagadnieniami omawianymi na spotkaniu w Genewie. Prawidłowa diagnoza jest kluczowa, ale jest złożona z kilku czynników. Laboratoryjne dowody na niedawną infekcję chikungunya, DENV lub ZIKV uzyskuje się przez testowanie surowicy pod kątem wirusowego kwasu nukleinowego lub swoistych dla wirusa przeciwciał IgM i IgG. Podczas pierwszych 7 dni choroby wirusowe RNA często można zidentyfikować w surowicy, a preferowanym testem jest reakcja łańcuchowa polimerazy z odwrotną transkryptazą (RT-PCR). Ponieważ wiremia zmniejsza się z upływem czasu, negatywne wyniki RT-PCR od 5 do 7 dni po wystąpieniu objawów nie wykluczają infekcji Flavivirus i należy wykonać testy serologiczne. Ale serologiczna reaktywność krzyżowa między flawiwirusami oznacza, że obecne testy przeciwciał IgM nie mogą niezawodnie odróżnić infekcji ZIKV od DENV. Dlatego wynik IgM-dodatni w badaniu immunoabsorpcji enzymatycznej dla dengi lub Zika IgM należy uznać za wskazujący na niedawne zakażenie flawiwirusem. U pacjentów, którzy otrzymali żółtą febrę lub szczepionkę przeciwko japońskiemu zapaleniu mózgu lub wcześniej zostali zakażeni innym flawiwirusem, przeciwciała krzyżowo reaktywne mogą utrudnić określenie, który flawiwirus wywołuje obecną chorobę.
Być może najbardziej zaskakującą informacją przedstawioną na spotkaniu WHO było to, że nie ma dowodów, że jakiekolwiek niedawne interwencje kontrolujące wektor, w tym masowe opryskiwanie środkami owadobójczymi, miały jakikolwiek znaczący wpływ na transmisję dengi. Istnieją również poważne luki w wiedzy na temat roli różnych gatunków komarów w przekazywaniu flawiwirusów w ogóle, a w szczególności ZIKV. Eksperci podkreślili także potrzebę większej dyscypliny w ocenie nowych podejść biologicznych i genetycznych do kontroli wektorów, w których komary są modyfikowane na różne sposoby (poprzez zakażenie bakteriami wolbachiowymi lub techniką rekombinacji lub napromieniania).
Chociaż szczepionki mogą nadejść zbyt późno dla krajów, które są obecnie dotknięte epidemią ZIKV, opracowanie szczepionki, która może przede wszystkim chronić kobiety w ciąży i ich dzieci, pozostaje imperatywem dla krajów, w których epidemia ma dotrzeć w najbliższej przyszłości. Celem byłoby umożliwienie średnio- i długoterminowej kontroli ZIKV, analogicznie pod pewnymi względami, do kontroli różyczki.
Wszystkie projekty szczepionek ZIKV są na bardzo wczesnym etapie, ale doświadczenie z licencjonowanymi szczepionkami przeciwko różnym flawiwirusom sugeruje, że opracowanie szczepionki ZIKV jest technologicznie wykonalne. Skuteczne szczepionki przeciwko żółtej febrze i japońskiemu zapaleniu mózgu są dostępne od dziesięcioleci, chociaż szczepionki przeciwko DENV okazały się trudniejsze do wyprodukowania i znacznie mniej skuteczne – prawdopodobnie ze względu na bardziej złożoną odpowiedź immunologiczną i cztery serotypy
[hasła pokrewne: kliniki stomatologiczne w warszawie, leczenie pod mikroskopem warszawa, bioptron tabela naświetlań ]

Powiązane tematy z artykułem: bioptron tabela naświetlań kliniki stomatologiczne w warszawie leczenie pod mikroskopem warszawa