“Colipyelitis”

February 25th, 2018

Uznając Colipyelitis za zapalenie miedniczek przeważnie (jeżeli nie wyłącznie) wstępujące, nie odrzuca Schottmuller krwiopochodnego powstawania zapalenia miedniczek w chorobach zakaźnych wskutek zakażenia przez bakterie lub wskutek podrażnienia miedniczek przez jady bakterii. Takie zapalenie zstępujące (pyelitis descenaens ) zdarza się w toku duru brzusznego, błonicy, posocznicy, grypy, gruźlicy i innych chorób zakaźnych. Zapalenie miedniczek nerkowych, skojarzone z zapaleniem nerek powstaje często zwłaszcza w toku zakażeń ogniskowych dookoła zębów i w migdałkach (pyelonepMitis infectiosa oralis i tonsillogenes). Zapalenie zstępujące miedniczek nerkowych mogą wywoływać także Związki chemiczne (pyelitis toxica), np. balsam kopaiwiany (balsamum copaivae), pryszczydło (veeicatorium) i in., nadto zaburzenia Przemiany materii wiodące do tworzenia się piasku lub kamieni w drogach moczowych (zapalenie miedniczek kamenicze pyelitis calculosa) , znacznie rzadziej pasożyty (pyelitis paraeitaria) , skrzepy krwi i inne obce ciała w miedniczce. Zapalenie może przechodzić na miedniczki z sąsiedztwa, przede wszystkim z nerki, oraz powstawać w związku z urazem okolicy nerkowej (zapalenie miedniczek nerkowe urazowe, pyelitis traumatica) . Zapalenie miedniczek nerkowych zdarza się u kobiet a zwłaszcza u dzieci częściej niż u mężczyzn i u dorosłych. Anatomia patologiczna. Odróżnia się zapalenie miedniczek nerkowych nieżytowe (pyelitis catarrholis), ropne (pyelitis purulenta), krwotoczne (pyelitis haemorrhaaico.), gnilne (pyelitis putrida) i błonicowate (pyelitis pseudomembranacea). Prócz miedniczek stwierdza się zmiany zapalne także w samych nerkach. W zapaleniu ostrym nieżytowym błona śluzowa miedniczki jest przekrwiona, obrzękła, pokryta śluzem zawierającym nabłonki i białe krwinki. W zapaleniu cięższym w błonie śluzowej stwierdza się nadto drobne wybroczyny. [przypisy: dentysta legnica, dentysta poznań, program stomatologiczny ]