Infekcje propofolu i pooperacyjne

December 4th, 2018

Bennett i wsp .1 opisują dokładne badania nad zakażeniami pooperacyjnymi związanymi z zastosowaniem dożylnego anestetyku propofolu, ale chcielibyśmy dodać kilka uwag.
Skupiska gorączkowych epizodów, infekcji lub posocznicy związanej z używaniem propofolu zgłaszano wyłącznie w Stanach Zjednoczonych wkrótce po zatwierdzeniu tego leku przez Food and Drug Administration. Prowadzone badania epidemiologiczne następnie wiązały zewnętrzne zanieczyszczenie infuzji propofolu z różnymi mikroorganizmami.2 Chociaż dane epidemiologiczne stanowią przekonujący pośredni dowód, że epizody zakaźne wynikały ze skażenia propofolu przez niewłaściwe stosowanie technik aseptycznych, w żadnym przypadku nie wykazano jednoznacznie, że anestezjolog lub jakikolwiek inny pracownik opieki zdrowotnej przekazał mikroorganizmy do fiolki z propofolem iz fiolki do pacjenta.1,2 Badania nie dostarczyły tego rozstrzygającego dowodu z powodu problemów z niektórymi danymi. Po pierwsze, zastosowane metody mikrobiologiczne – np. Typowanie fagowe Staphylococcus aureus – poważnie ograniczyły zdolność naukowców do wiarygodnego rozróżniania szczepów związanych z epidemią izolowanych od pracowników służby zdrowia, pacjentów i strzykawek propofolu (w szpitalach i 3) .3 Po drugie, drobnoustroje wyhodowane od podejrzanych o bycie nosicielami nie były identyczne jak te od pacjentów przypadku (w szpitalu 2). Po trzecie, możliwe było analizowanie patogenów ze strzykawek propofolu, ale nie od pacjentów z przypadkami (w szpitalu 4). Po czwarte, izolat znajdujący się w otwartych fiolkach propofolu nie był identyczny z tym znalezionym w personelu szpitalnym (w szpitalu 5). Po piąte, organizmów sprawczych nie można było przypisać fiolkom propofolu (w szpitalach 1, 2, 3, 6 i 7) ani personelowi anestezjologicznemu (w szpitalach 2, 4, 6 i 7). W końcu organizmów powodujących jedno ognisko nie można było w ogóle zidentyfikować, a hodowle od anestezjologa podejrzanego o bycie nosicielem pozostały negatywne (w szpitalu 7) .1
Interesujące byłoby wiedzieć, czy S. aureus izoluje od 26 pacjentów z przypadkami w szpitalach i 3, do dalszych analiz. Elektroforeza w żelu polietylenowym genomowego DNA trawiona enzymami restrykcyjnymi może dostarczyć pewnych rozstrzygających dowodów.3
Alfons Bach, MD
Heinrich Konrad Geiss, MD
Uniwersytet w Heidelbergu, D-69120 Heidelberg, Niemcy
3 Referencje1. Bennett SN, McNeil MM, Bland LA, i in. Infekcje pooperacyjne doprowadziły do zakażenia anestetyku dożylnego, propofolu. N Engl J Med 1995; 333: 147-154
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Infekcje pooperacyjne związane z zewnętrznie zanieczyszczonym dożylnym środkiem znieczulającym – California, Illinois, Maine i Michigan, 1990MMWR Morb Mortal Wkly Rep 1990; 39: 426-7, 433
MedlineGoogle Scholar
3. Bannerman TL, Hancock GA, Tenover FC, Miller JM. Elektroforeza żelowa typu pulsacyjnego jako zamiennik dla bakteriofagowego typowania Staphylococcus aureus. J Clin Microbiol 1995; 33: 551-555
Web of Science MedlineGoogle Scholar
Powszechnie wiadomo, że propofol jest doskonałą pożywką1-3. Zgłaszano przypadki zakażenia butelek propofolu stosowanych na oddziale intensywnej opieki medycznej przez średnio 8,3 godziny (zakres od 2,5 do 18 godzin) i wykazaliśmy, że skrupulatne zwraca się uwagę na technikę aseptyczną, nie ma dowodów na przypadkowe skażenie bakteryjne lub inokulację propofolu.4 Producenci propofolu stwierdzili dość wyraźnie, że środek będzie wspierać wzrost drobnoustrojów i podkreślił potrzebę stosowania aseptycznej techniki w przygotowywaniu agent do użytku Zwrócili również uwagę, że butelki o pojemności 50 ml i 100 ml nie powinny być używane jako wielodawkowe ampułki.
Biorąc pod uwagę pisemne zalecenia stowarzyszeń zawodowych, takich jak Amerykańskie Stowarzyszenie Anestezjologów i Amerykańskie Stowarzyszenie Pielęgniarki-Anestezjologów, oraz opublikowane dowody na istnienie możliwości infekcji, niepokojące jest to, że Food and Drug Administration wciąż otrzymuje raporty sporadyczne epizody gorączki, infekcji lub sepsy uważane za związane z zewnętrznie zanieczyszczonym propofolem. Bennett i in. są całkiem słuszne, aby zdecydowanie zalecić wzmożone wysiłki mające na celu edukację personelu anestezjologicznego na temat potrzeby stosowania aseptycznych technik i podstawowych praktyk w zakresie kontroli zakażeń. Jest to problem, który istnieje tylko z powodu nieuwagi lub braku wiedzy i szkolenia.
RM Grounds, MD
St. George s Hospital, Londyn SW17 0QT, Wielka Brytania
4 Referencje1. Berry CB, Gillespie T, Hood J, Scott NB. Wzrost drobnoustrojów w roztworach dożylnych środków znieczulających. Anesthesia 1993; 48: 30-32
MedlineGoogle Scholar
3. McLeod GA, Pace N, Inglis MD. Wzrost bakterii w propofolu. Br J Anaesth 1991; 67: 665-666
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Quinn AC, Newman PJ, New LC, Grounds RM. Kliniczne znaczenie wzrostu drobnoustrojów w propofolu. Anesthesia 1993; 48: 923-923
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Tabela 1. Tabela 1. Analiza drobnoustrojów próbek propofolu Przygotowano dla 91 pacjentów. Chociaż Bennett et al. w badaniu retrospektywnym zidentyfikowali braki w technikach aseptycznych podczas przygotowywania wstrzyknięć lub infuzji propofolu jako najbardziej prawdopodobną przyczynę pooperacyjnych powikłań zakaźnych, wciąż nie ma dowodów na to, że stosowanie skrupulatnych technik aseptycznych w przygotowywaniu roztworów do wstrzykiwania propofolu lub roztworów do infuzji może zapobiegać takim przypadkom. powikłania. Wiadomo, że techniki aseptyczne i wskazówki higieniczne są często pomijane w praktyce klinicznej.1 W naszej instytucji, gdzie wykonuje się ponad 30 000 zabiegów anestezji rocznie, w badaniu kontroli jakości zbadaliśmy, w jakim stopniu dokładne przestrzeganie instrukcji producenta do przygotowania wlewów propofolu2 może zapobiegać zanieczyszczeniu. Personel anestezjologiczny był obserwowany podczas przygotowywania infuzji propofolu zgodnie z instrukcjami producenta dla 91 pacjentów zaplanowanych do hemilaminektomii. Próbki propofolu pobierano do analizy mikrobiologicznej przed połączeniem systemu infuzyjnego z dożylnymi kaniulami pacjentów (próbka 1) i po znieczuleniu (próbka 2) (tabela 1).
Chociaż w naszym małym badaniu nie wystąpiły infekcje pooperacyjne, pojawia się pytanie, czy, jak sugerują Bennett et al. oraz w załączonym artykule redakcyjnym Nicholsa i Smitha, 3 przestrzeganie zaleceń producenta wystarcza, aby zapobiec zanieczyszczeniu propofolu z wysokim poziomem pewności Propofol jest środowiskiem szczególnie dobrze przystosowanym do rozwoju drobnoustrojó
[hasła pokrewne: bioptron tabela naświetlań, dyżury aptek żywiec, lekarz z dojazdem do domu poznań ]