Białkomocz

February 24th, 2018

Białkomocz w ostrym zapaleniu miedniczek nerkowych bywa niestały i nieznaczny albo wcale go nie ma. Ilość białka w moczu odpowiada liczbie krwinek białych, nieraz jednak jest nieco większa, zależnie od przekrwienia i nawet zapalenia nerek (pyelonephritis). Powyższe objawy kojarzą się z sobą rozmaicie. Ostre zapalenie miedniczek nerkowych objawia się nieraz tylko bólami w okolicy lędźwiowej, zmniejszeniem dobowej ilości moczu, większą ilością w nim śluzu i pogorszeniem ogólnego stanu chorego. Gorączka, gdy bywa, często miewa tor nieregularny lub zwalniający i trwa przeważnie 6-8 dni, po czym spada przełomowo lub powoli. Ostre nieżytowe zapalenie miedniczek może jednak przebiegać zupełnie bez gorączki, nawet pomimo silnych bólów. Z przejściem choroby w okres zdrowienia ustępują bóle w okolicy lędźwiowej i w podżebrzu, dobowa ilość moczu wzrasta, dochodząc nieraz do 4-5 litrów, ciężar właściwy spada, ilość śluzu a nieraz także i liczba krwinek białych w moczu przejściowo wzrasta, białkomocz znika. Bardzo często można w tym okresie przekonać się, że zapalenie miedniczek jeszcze nie wygasło, a to przez stwierdzenie osobnymi metodami bolesności okolicy nerkowej a niekiedy także przejściowej, znacznej przeczulicy powłok w okolicy lędźwi, podżebrza i wzdłuż rzutu moczowodu na powłoki brzuszne. Niewłaściwe zachowanie się chory w okresie zdrowienia, stojące często w związku z ich dobrym stanem podmiotowym, wiedzie do tego, że ostre zapalenie miedniczek przewleka się i przechodzi w okresu utajenia, który łatwo się zaostrza pod wpływem przeziębienia, błędów dietetycznych, usilnej pracy fizycznej itp. Tym się tłumaczy ogromna skłonność ostrego zapalenia miedniczek do zejścia w zapalenie przewlekłe i do zaostrzeń. Objawy kliniczne w innych postaciach ostrego zapalenia miedniczek nerkowych są takie same jak w zapaleniu nieżytowym, tylko ich natężenie jest znaczniejsze. I tak zapalenie ropne przebiega często z dreszczami i długo utrzymującą się gorączką, zwykle o torze zwalniającym, ze znaczniejszymi wzniesieniami ogólnej ciepłoty ciała w okresie zatkania moczowodu przez czop śluzowo-ropny, z obfitą ilością ropy w okresie drożności moczowodów, z silniejszymi zaburzeniami trawienia, ze wzmożonym napięciem mięśni lędźwi itd. Łącznie z ropniami w samej nerce sprawą wiedzie do zniszczenia miąższu nerki i wytworzenia się roponercza. Zapalenie miedniczek nerkowych przewlekłe cechują okresy za- ostrzenia na przemian z przycichaniem sprawy zapalnej dającym się wykryć tylko bardzo dokładnym badaniem chorego oraz moczu, zbieranego w oddzielnych porcjach. [przypisy: dentysta legnica, dentysta poznań, program stomatologiczny ]