Ortodonta

Nieprawidłowe położenie nerki

July 12th, 2016

Za nieprawidłowym położeniem nerki wskutek zboczenia rozwojowego przemawia siedziba guza w pobliżu wzgórka kości krzyżowej, obecność innych zboczeń, białkomocz uciskowy Jeżeli moczowód jest drożny), krótkość moczowodu, którą stwierdza się przy Jego cewnikowaniu, objawy uciskowe. Ostateczne rozpoznanie uzyskuje się badaniem pielograficznym. Wrodzone nieprawidłowe położenie nerki wymaga leczenia tylko wtedy, jeżeli jest ona źródłem poważnych zaburzeń w sąsiednich narządach albo jeżeli sama ulega zmianom chorobowym, wymagającym leczenia. W razie konieczności zabiegu operacyjnego należy upewnić się przedtem o stanie sprawności drugiej nerki.
Nerka podkowiasta (Ren unguliformis) Nerka podkowiasta jest wadą rozwojową, powstającą wtedy, gdy jakaś przyczyna uniemożliwia prawidłowy podział wspólnego zawiązka nerek, tak iż obie nerki pozostają połączone z sobą przez węzinę złożoną najczęściej z tkanki nerkowej, rzadziej z tkanki łącznej. Nerki leżą zwykle po obu stronach kręgosłupa na poziomie wzgórka kości krzyżowej, a węzina przed kręgosłupem. Zrosłe są przeważnie dolne końce obu nerek, tak Iż wklęsłość nerki podkowiastej jest skierowana ku górze, a wypukłość ku dołowi. Zresztą ułożenie, kształt, wielkość i liczba miedniczek nerkowych, kierunek kielichów, liczba i przebieg moczowodów oraz naczyń nerkowych bywają rozmaite. Wnęki nerek są. zwrócone najczęściej ku przodowi, tak iż miedniczki znajdują się na przedniej powierzchni, kielichy są skierowane swą wypukłością ku środkowi, a moczowody odchodzą bocznie i przebiegaj ą po przedniej powierzchni nerek. Węzina, złożona z tkanki nerkowej, ma zwykle własny moczowód. Częstość nerki podkowiastej wynosi w materiale sekcyjnym od 0,064 do 0,3ro, w materiale chirurgicznym od 0,4 do 1,8%. Nerka podkowiasta ulega często zmianom chorobowym, zależnie od tego że nieprawidłowy przebieg moczowodów sprzyja zaleganiu moczu ! wtórnemu zakażeniu nerki. [patrz też: Dentysta warszawa, Stomatolog Kraków, stomatolog poznań ]