Ortodonta

Narząd moczowy

July 12th, 2016

W zakresie narządu moczowego chorzy uskarżają się czasami na uczucie ciężaru, gniecenia lub tępego bólu w okolicy lędźwiowej po stronie opadniętej nerki. Bóle bywają silniejsze, gdy chory stoi, zwłaszcza podczas wysiłków fizycznych, i nieraz rozpromieniają się w różnych kierunkach, najczęściej wzdłuż moczowodu do spojenia łonowego, rzadziej do sromu, jądra, a niekiedy nawet do uda. U kobiet bóle pojawiają się najczęściej w okresie miesiączki. Prócz bólów stałych lub przemijających, zależnych prawdopodobnie od podrażnienia nerkowych splotów nerwowych wskutek ich rozciągnięcia, zdarzają się czasami w przypadkach opadnięcia nerek napady gwałtownych bólów przypominające napady wskutek zatkania moczowodu kamieniem lub ostrą niedrożność jelit. Napady pojawiają się często bez widocznej przyczyny i wyrażają się, jak to pierwszy opisał nasz rodak Józef Dietl w r. 1864, nagłymi, bardzo silnymi bólami w okolicy lędźwiowej lub w bocznej części brzucha rozpromieniającymi się ku dołowi wzdłuż moczowodu, do krzyża, czasami nawet do uda. Ból0m towarzyszy nierzadko wysoka gorączka z dreszczami, częste parcie na mocz z oddawaniem małej tylko ilości moczu, czasami nawet bezmocz wskutek ustania czynności także zdrowej nerki na tle odruchu nerkowo-nerkowego (reflexus renorenalis ), Równocześnie z tym chorzy często uskarżają się na nudności, wymioty, wzdęcie brzucha. Badaniem przedmiotowym w napadzie stwierdza się ciężki stan ogólny, przyspieszenie tętna, czasami objawy zapadu (collapsus), wzdęcie brzucha, bolesne napięcie powłok brzusznych po chorej stronie i nieraz bolesny guz, nieco ruchomy lub wcale nieruchomy, usadowiony w podżebrzu lub w bocznej części-brzucha. Po pewnym czasie, różnym w rozmaitych przypadkach – po paru godzinach lub dniach – objawy chorobowe łagodnieją, gorączka spada, bóle cichną, bolesność i guz zmniejszają się lub znikają. Równocześnie ilość moczu wzrasta, a czasem następuje odruchowo nadmierne moczenie. W moczu zaraz po napadzie można stwierdzić prócz nabłonka dróg moczowych krwinki białe i czerwone oraz białkomocz. [przypisy: stomatolog Warszawa, stomatolog wrocław, dentysta Białystok ]