Ortodonta

Rozpoznanie zapalenia miedniczek nerkowych

February 24th, 2018

Rozpoznanie zapalenia miedniczek nerkowych opiera się przede wszystkim na dokładnym badaniu poszczególnych porcyj moczu ze zwracaniem szczególnej uwagi na ilość śluzu, na obecności bólów a zwłaszcza bolesności w okolicy lędźwiowej i głęboko w podżebrzu. O zapaleniu miedniczek nerkowych należy zawsze pamiętać, jeżeli u osoby cierpiącej na chorobę narządu moczowego, zwłaszcza na kamicę lub powiększenie gruczołu krokowego, pojawi się bez widocznej przyczyny gorączka albo mętny mocz. W zapaleniu przewlekłym miedniczek nerkowych w rozpoznaniu mogą być pomocne wziernikowanie pęcherza i cewnikowanie moczowodów oraz badanie radiograficzne narządu moczowego. W przypadkach niejasnych można w ten sposób także określić, która miedniczka jest chora, a nieraz także wykryć przyczynę choroby . Po rozpoznaniu zapalenia miedniczki nerkowej należy dążyć do wykrycia czynnika przyczynowego, pamiętając, że często takim czynnikiem bywają zaburzenia trawienia, kamica i gruźlica- nerek. W rozpoznaniu róznicowym należy uwzględnić te choroby narządów brzusznych (wątroby, śledziony, przewodu pokarmowego itd.), które przebiegają z bólami w podżebrzu lub w okolicy lędźwiowej. Za zapaleniem miedniczki nerkowej przemawia znamienne zachowanie się moczu oraz bolesności, za innymi chorobami – cechujące je objawy, które podam w ich opisie. Postać krwotoczną zapalenia miedniczki nerkowej i nerki należy różnicować z gruźlicą nerki i z zakażoną kamicą nerkową. Od gruźlicy nerki (nephrophthisis) odróżnia krwotoczne zapalenie miedniczki nerkowej i nerki ostry początek z dreszczami, gorączką, bólami w okolicy nerkowo-lędźwiowej oraz znamienne zachowanie się moczu (zmienność barwy, przejrzystości, cech osadu) i brak zaburzeń czynnościowych nerki. W przeciwieństwie do gruźlicy nerki, w której już bardzo wczesnie stężenie i ilość mocznika a także chlorków w moczu, wydzielonym przez chorą nerkę, wybitnie spada, w postaci krwotocznej zapalenia miedniczki nerkowej i nerki tych zaburzeń nie bywa, zwłaszcza jeżeli choroba toczy się głównie w miedniczce z małym udziałem miąższu nerkowego. Upośledzenie sprawności nerki może nastać dopiero wtedy, gdy wytworzy się już roponercze ze znacznym zniszczeniem miąższu nerkowego. W rozpoznaniu dopomaga także badanie moczu co do prątków gruźlicy przy pomocy szczepienia moczu śwince morskiej, a nieraz i wziernikowanie pęcherza moczowego, które w gruźlicy nerki wykrywa nierzadko swoiste zmiany (gruzełki, nacieki, owrzodzenia) przede wszystkim w okolicy pęcherzowego ujścia moczowodu po stronie chorej nerki. [przypisy: dentysta legnica, dentysta poznań, dentysta mokotów ]