Nerka podkowiasta

September 25th, 2018

Nerka podkowiasta nie zmieniona może nie sprawiać żadnych dolegliwości ani objawów przedmiotowych ze strony narządu moczowego, może jednak wywoływać w nim przypadłości, które wymieniłem w rozdziale o wrodzonym nieprawidłowym położeniu nerek. Nadto taka nerka bywa często źródłem bólów stałych lub napadowych w dole brzucha rozpromieniających się zwykle ku lędźwiom. Bóle pojawiają się podczas wysiłków fizycznych i w ogóle wszelkich ruchów, połączonych z prostowaniem kręgosłupa. Rzadziej nerka podkowiasta wywołuje dolegliwości w postaci, nudności, wymiotów, bólów po jedzeniu, zaburzeń oddawania stolca itp. Jeszcze rzadziej bywa ona przyczyną przerostu serca, wskutek stałego ucisku na tętnicę główną, lub zakrzepu dolnej żyły głównej, wskutek ucisku na żyłę biodrową wspólną (Pomeranz i Aleksander Jomuseleieuncz), Nerkę podkowiastą bardzo często przeoczą się, tym bardziej że można ją stwierdzić obmacywaniem tylko u takich osób, których powłoki brzuszne są bardzo wiotkie. Tę wadę rozwojową naprowadza na myśl obraz radiograficzny, polegający na tym, że długa oś obu nerek ma kierunek od góry i zewnątrz ku dołowi i wewnątrz, tak iż cienie obu nerek, w dolnej części zbliżają się ku linii pośrodkowei. Nadto kierunek kielichów nerki podkowiastej jest przednio-tylny, natomiast nerki prawidłowej – boczny (Wacław Lilpop i Witold Zawadowski). Rozstrzygające znaczenie w rozpoznawaniu nerki podkowiastej ma badanie pielograficzne wstępujące a zwłaszcza dożylne. Wykrywa ono na żyłę biodrową wspólną (Pomeranz i Aleksander Januszkiewicz). Nerkę podkowiastą ,bardzo często przeocza się, tym bardziej że można przypadłości nieznaczne, nie wymaga leczenia. Natomiast jeśli jest ona źródłem silnych bólów lub innych poważnych objawów uciskowych, wtenczas jest wskazane leczenie chirurgiczne. Operacja polega na przecięciu lub wycięciu węziny (symphysiotomia) i rozdzieleniu obu połów z następowym uniesieniem ku górze połowy bardziej obniżonej lub unieruchomieniem nerki zbyt ruchomej. [podobne: wniosek o leczenie odwykowe uzasadnienie, ból podbrzusza wzdęcia, kaolin w kosmetyce ]

Powiązane tematy z artykułem: ból podbrzusza wzdęcia kaolin w kosmetyce wniosek o leczenie odwykowe uzasadnienie