Ortodonta

Gdy sprawa ma dalszy przebieg powolniejszy, moze rozwinac sie zapalenie osierdzia, zwane zapaleniem osierdzia pozawalowym (peticarditis epistenocardiaca)

February 16th, 2018

Gdy sprawa ma dalszy przebieg powolniejszy, może rozwinąć się zapalenie osierdzia, zwane zapaleniem osierdzia pozawałowym (peticarditis epistenocardiaca). W ostrej niewydolności na tle osłabienia obu komór serca obie komory rzadko biorą udział jednakowy, prawa bowiem komora, jako anatomicznie słabsza, staje się szybciej niewydolna, wobec czego najpierw zwykle zjawia się simca, rozszerzenie żył oraz obrzmienie wątroby i rozszerzenie poprzecznego wymiaru serca w prawo. Wywód chorobowy, przyczyny i objawy ostrej niewydolności krążenia pochodzenia poza sercowego wywód chorobowy i przyczyny. Prócz postaci sercowej, zdarza się często ostra niewydolność krążenia pochodzenia pozasercowego, zwana także zapadem (coliapsus). Może ona powstawać wskutek zaburzeń dynamiki krążenia (collapsus: hemodynamicus), wywołanych porażeniem naczyń krwionośnych, zwłaszcza zależnych od nerwów trzewnych, albo leż stać w związku z toksycznym uszkodzeniem naczyń włosk owatych, których ściany przepuszczają wtedy dużo płynnej części krwi do otaczających tkanek (collapsus protoplasmaticus). Wspólną cechą obu postaci zapadu jest nagłe, znaczne zmniejszenie ilości krwi krążącej z następowym niedokrwieniem serca i mózgu oraz utratą pobudliwości ośrodków naczynioruchowych. Serce słabnie dopiero następowo. Do niedawna odróżniano od zapadu wstrząs (shock), przez który rozumiano ostrą niewydolność krążenia poza sercową, którą spostrzega się podczas zabiegów operacyjnych i po nich, podczas szybkiego usuwania dużej puchliny brzusznej (ascites) lub dużych guzów z jamy brzusznej, czasami po porodzie, w zakażeniach dotyczących zwłaszcza jamy brzusznej, np. w zakażeniu otrzewnej, a także ostrą niewydolność na tle uczulenia (zapad anafilaktyczny). [przypisy: stomatolog zielona góra, dentysta legnica, dentysta olsztyn ]